همشهری آنلاین: احمدی‌نژاد تصریح کرد: پیشرفت‌هایی که در بخش کشاورزی صورت گرفته موجب عزت و افتخار است و حرکت بسیار پرشتابی در این بخش صورت گرفته که برای خیلی‌ها غیرقابل باور است.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور که در همایش سراسری مدیران جهاد کشاورزی سخن می‌گفت، با بیان این‌که شکی نیست که کشاورزی پایه اقتصاد کشور است، گفت: صنعت و کشاورزی در تقابل هم نیستند، اما در یک مقایسه ملتی مثل ملت ما که ملتی آرمانی و مکتبی است بدون صنعت می‌تواند زندگی کند، ولی بدون کشاورزی نه.

 وی با بیان این‌که برخی از محصولات کشاورزی جنبه امنیت ملی دارند، گفت: در یک نگاه وسیع‌تر در دنیا محصولات کشاورزی بعضا به عنوان ابزار سلطه و تحمیل بسیاری از سیاست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور است، گفت: در اصل ‌44 قانون اساسی دولت تلاش می‌کند که صنعت و خدمت را مردمی کند، ولی کشاورزی بخشی است که از پایه مردمی است.

 رییس‌جمهور گفت: کشاورزی ما دارای ظرفیت زیادی است و در واقع ظرفیت آن را دارد که حداقل سه برابر تولیدات امروز را به ایران و جهان تقدیم کند.

 وی گفت: ما حداقل ‌36 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که تقریبا در ‌18 میلیون هکتار آن کشت صورت می‌گیرد و در ‌8/5 میلیون هکتار از این ‌18 میلیون هکتار کشت آبی صورت می‌گیرد و مابقی کشت دیم است.

 احمدی‌نژاد افزود: ما حدود ‌92 الی ‌93 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم که قریب به ‌4 میلیون خانواده مستقیما با واسطه‌ کم از بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند و به همین نسبت اشتغال مادر بخش کشاورزی است.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: برخلاف برخی دیدگاه‌ها که معتقد بودند و شاید امروز نیز باشند که بخش کشاورزی ظرفیت توسعه و گسترش ندارد و ظرفیت اشتغال‌زایی این بخش نسبت به صنعت پایین است، باور من این است که بخش کشاورزی ظرفیت فراوان اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده را دارا می‌باشد.

 وی بابیان این‌که ما باید به سرعت تمام ظرفیت‌های بخش کشاورزی را فعال کنیم و این شدنی است، گفت: البته ما در این راستا باید به چند عامل توجه کنیم.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: اولین عامل، آموزش و ارتقای دانش کشاورزی در بین کشاورزان است. ما امروز به لحاظ دانش در کشور در سطح بالایی قرار داریم و مراکز تحقیقاتی ما بالاتر از سطح منطقه هستند، اما باید این دانش را منتشر کرد و در بین بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله کاشت، داشت، برداشت و نگهداری آن را رسوخ و گسترش داد، این دانش هنوز منتقل نشده است.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی دارای متخصصان زیادی است و هزاران فارغ‌التحصیل کشاورزی آماده به کار در اختیار داریم. باید ساز و کاری طراحی کنیم که این تخصص و دانش به شاغلان روی زمین، کشاورزان و دامداران منتقل شود.

 رئیس‌جمهور گفت: ممکن است در راستای تحقق این موضوع این نیاز وجود داشته باشد که دولت چندین سال یارانه بپردازد و ما آماده این کار هستیم.

 وی ادامه داد: دانش کشاورزی نباید در ساختمان‌ها و مراکز غیرکشاورزی محبوس شود.

 احمدی‌نژاد در ادامه به اهمیت شیوه استفاده از آب اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم که شیوه استفاده از آب در بخش کشاورزی نامناسب است و این موضوعی است که در ‌50 سال اخیر و قبل از آن کشاورزان ما به صورت سنتی و به نحو بهتری با این موضوع برخورد می‌کردند و آب دارای قدر و قیمت بود.

 وی با بیان این‌که هم‌اکنون فشار سنگینی بر دولت برای احداث سدها و جمع‌آوری آب است که علاوه بر هزینه مادی، تاثیر محیط زیستی جبران‌ناپذیری را نیز به دنبال دارد، ادامه داد: از آن طرف زیاده‌روی در مصرف آب بیش از ‌600 دشت ما را در معرض آسیب قرار داده است و بسیاری از چاه‌ها به گل و شوری رسیده‌اند. مصرف بیش از حد آب کیفیت و کمیت محصول را نیز پایین می‌آورد برخلاف تصور برخی، ما باید این مقوله را سامان بدهیم.

 رئیس‌جمهور گفت: پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده اما کافی نیست. در برنامه پنجم پیش‌بینی شده که با همت شما بیاییم و ظرف پنج سال تمام زمین‌های آبی را تحت آبیاری جدید قرار دهیم و این شدنی است. هزار میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم و وقتی قانون صندوق توسعه ملی تصویب شود پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این بخش اضافه می‌شود و ما اگر این روند را تا پنج سال ادامه دهیم به نتیجه خوبی می‌رسیم.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر مصرف آب مثلا در هشت میلیون هکتار به یک سوم برسد ‌16 میلیون هکتار دیگر می‌تواند تحت آبیاری قرار بگیرد و این در واقع باعث می‌شود که محصول ما سه برابر شود.

 وی گفت: من از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم که در این بخش یک مسابقه برگزار کند و سهم هر استان را بدهند و ان‌شاءالله نمایندگان نیز قانون صندوق توسعه را تصویب می‌کنند و اعتبارات مندرج در آن نیز اختصاص داده می‌شود و ان‌شاءالله اولین پرداخت‌ها در این زمینه را به کشاورزان می‌دهیم و ان‌شاءالله در برنامه ششم روی ‌25 الی ‌30 میلیون هکتار زمین زیرکشت که این سود زیادی را به همراه می‌آورد و باعث اشتغالزایی زیادی می‌شود، کار می‌کنیم.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این مورد نیز دو - سه سال دولت باید از طریق صندوق توسعه این کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد. البته نوسازی ناوگان کشاورزی به این معنا نیست که نیروی انسانی را بیرون کنیم. این نوسازی باید در خدمت نیروی انسانی قرار بگیرد.

 وی گفت: وقتی قانون صندوق توسعه ملی ابلاغ شود سهم شما مستقیما و در توافقی که با بخش صنعت می‌کنیم به شما ارائه می‌شود.

 احمدی‌نژاد گفت: بخش دیگری که بین شما و صنعت مشترک است توسعه صنایع تبدیلی است.

 وی با بیان این‌که ما بعضا می‌بینیم بخشی از تولیدات ما از بین می‌رود و از طریق توسعه صنایع تبدیلی می‌توانیم جلوی این آسیب را بگیریم، گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که این امر را گسترش دهیم.

 احمدی‌نژاد گفت: من انتظار دارم که با همت شما در پایان برنامه پنجم و قبل از پایان برنامه ما به یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات کشاورزی تبدیل شویم. این موضوع چند شرط دارد که باید برخی از اقدامات را دولت انجام دهد که آن را اشاره کردم و چند کار را نیز شما باید انجام دهید

 رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مدیران جهاد کشاورزی، گفت: اولین انتظار از شما این است که شما روی توانمندی‌های بومی ایران و ملت ایران متمرکز شوید، مثلا استعدادهای طبیعی خاک را شناسایی و شکوفا کنید و این کار شماست. روش‌هایی که در گسترش کار و رشد کشاورزی بکار می‌گیرید، روش‌های مردمی و زودبازده و سریع‌بازده باشد.

 وی با بیان این‌که باید نگاه را عوض کرد، گفت: باید چگونگی کشت در زمین را به کشاورزان آموزش دهیم، مثلا به هر جا که تراکتور می‌دهید کلاس‌های آموزشی بگذارید و آنها را آموزش دهید.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که ما می‌توانیم محصولات کشاورزی خود را چندین برابر کنیم و این کار شدنی است، افزود: برای تحقق این امر لازم است که مسوولان ما در بخش کشاورزی به سمت روستا و زمین بروند. وزارت جهاد کشاورزی ما باید در وسط مزرعه باشد. دفتر مدیر کشاورزی و متخصصان کشاورزی باید در مزرعه باشد.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما در زمان جنگ با کمترین امکانات کارهای بزرگی انجام می‌دادیم، گفت: ما امروز بعضا گرفتار دکور اتاق کارمان شده‌ایم.

 وی ادامه داد: چه لذتی بالاتر از خدمت به مردم و تولید و تلاش و کوشش.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران حاصل مجاهدت‌های بسیاری است، گفت: اینطور نیست که دری به تخته خورده باشد و تصادفی این اتفاق رخ داده باشد. همه انبیا، اولیا و عدالت‌طلبان در طول تاریخ فداکاری کرده‌اند و در راستای یک جریان تاریخی ملت ایران به حاکمیت رسیده است. هدف فقط این حاکمیت نبوده، ما باید ماموریت جهانی خود را ایفا کنیم.

 رئیس‌جمهور گفت:امروز در یکی از زیباترین مقاطع تاریخی که پایان یک دوره سیاه استکبار و آغاز یک دوران روشن و شکوفایی است، جمهوری اسلامی برپا شده است و امروز در یکی از بهترین مقاطع تاریخی و در بین یکی از بهترین ملت‌ها مسوولیت را برعهده دارید ، یکی از بهترین بخش‌ها بخش کشاورزی است. شما با پاک‌ترین، صادق‌ترین و کم توقع‌ترین افراد سر و کار دارید و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و باید قدر لحظات و ثانیه‌ها را دانست.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متخصصان بخش کشاورزی باید از ساختمان‌ها و مرکز تهران به سمت پایین و مزارع بروند.

 احمدی‌نژاد با بیان این که اگر بخش کشاورزی رشد کند، تمام معادلات اقتصادی و فرهنگی جامعه عوض می‌شود در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: از یک ملت 75 میلیونی 45 الی 50 میلیون نفر باید به نوعی درگیر تولید باشند، همانطور که در قبل اینگونه بود، مثلا در روستاها ما می‌دیدیم که مردم کشاورزی می‌کردند، جاجیم و قالی نیز در کنار آن می‌بافتند، بچه‌ها در عین این‌که درس می‌خواندند، در تولید هم حضور داشتند.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که تولید در بسیاری از شهرها از جمله تهران در حال حاضر یک پانزدهم روستاست ، گفت: مثلا در شهری مثل تهران که 14 میلیون جمعیت دارد، حدود دو میلیون نفر آن بیشتر در امر تولید نیستند.

 وی با بیان این‌که تمام استعدادها در کشور باید شکوفا بشود، بخصوص استعدادها در بخش کشاورزی، خطاب به مدیران جهاد کشاورزی، گفت: بیایید یک جهاد بزرگ و یک نهضت بازگشت ایجاد کنید. اتفاقی نمی‌افتد، ضرری صورت نمی‌گیرد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به تاثیر سفرهای استانی در آشنایی مدیران با مناطق مختلف کشور و دیگر اثرات مثبتی که به همراه داشته است،افزود: ما وزیر جهاد کشاورزی داشتیم که اطلاع نداشت که وضعیت کشاورز چگونه است و نمی‌دانست که کشاورز چه می‌کشد، ولی شما اطلاع دارید. به خاطر رفت و آمدهایی که انجام می‌دهید.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: دولتی موفق است که در دورترین نقاط در کنار مردم باشد، شما جهادی را شروع کرده‌اید آن را کامل کنید تا الگو شوید.

 وی با انتقاد از قرار گرفتن برخی از ساختمان‌های دولتی در گرانترین نقاط تهران و وجود زیاد ساختمان‌های دولتی، گفت: ارزان‌ترین ساختمان‌های دولتی قیمت‌شان در حدود دو - سه میلیارد دلار است. چند وقتی نیز این رویه حاکم شده بود که ساختمان‌های دولتی در بالاترین نقاط شهر ایجاد شوند. حتی در مورد برخی از نهادهای حمایتی که سر و کار آنها با مردم است.

 رئیس‌جمهور خطاب به مدیران کشاورزی، گفت: کاری کنید در سه - چهار سال آینده افتخار کنیم و بگوییم که بچه‌های وزارت جهاد کشاورزی همت کرده‌اند و تفکر اداری را در کشور منقلب کرده‌اند.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشوری مستحکم داشته باشیم، باید روستایمان آباد شود. برای آبادانی روستا باید کشاورزی‌مان آباد شود.

 وی خطاب به مدیران کشاورزی ادامه داد: نگران بودجه نباشید. از بودجه‌ای که در دست دارید به نحو احسن استفاده کنید. در جای مناسب خود از آن استفاده کنید و ما نیز در حمایت از شما در این صورت محدودیتی نداریم و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب ظرف سه - چهار سال میزان تولید محصولات کشاورزی‌مان را از مرز 200 میلیون عبور دهیم.

 پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور از تعدادی از مدیران نمونه این وزارتخانه از سراسر کشور تقدیر و قدردانی شد.

کد خبر 120692
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز